sommarmanaderna

…kulmen for sociala medier, da bilder avlost varandra minutidst; tar i sanden, flygplans- fonster, brygghopp i luften och paraplydrinkar, ar jamforandet fortfarande lika klart som sommarnatten. Och det utgor ett utmarkt virke for tvivel. Skulle jag ha slappat? Lart mig ett nytt sprak? Vandrat i Spanien? Backpackat? Den olustiga kanslan av missnoje letar sig fram: du har precis scrollat dig till otillracklighet.

sommarmanaderna

Snaskandet pa Instagram ar som allra stdrst under sommarmanaderna. Det ar da man goder sig med bilder som oftast lamnar kvar en bitter eftersmak. Men det ar langt ifran ett tillfalligt fenomen. De fiesta av oss lever i en konstant och nara relation till bade Facebook och Instagram. Vi besoker dem dagligen i hissar, i koer, pa perronger, och nar det gatt lang tid sedan sist – snabbt under bordet pa en middag. Den sokande handen kan inte lata bli att vandra over skarmen for att se om nagot nytt har hant. Studier visar att vi i genomsnitt tittar pa mobilen 150 ganger per dag. Det ar alltsa en gang var tionde minut. Medan jag skrivit den har texten har min telefon plingat fyra ganger. Pa en brakdels sekund har jag identifierat varje enskilt ljud; ett mail, tva sms och ett Messenger-meddelande. Ja, det tar emot att inte kolla.

Aidrig forr har behovet av en digital detox varit mer patagligt. Det innebar att du Stanger av all teknik: mobil, padda, laptop och dator under en begransad tid. Detta vilolage kan paga allt ifran ett dygn till en helg. En bra regel ar att halla mobilen borta fran sovrummet, eftersom den har en negativ inverkan pa din somn. Se aven till att investera i en vanlig hederlig vackarklocka: generationer har levt fullt fungerande liv utan en sadan funktion pa telefonen, nog ska vi ocksa kunna det? Forsok ocksa att begransa all teknik till ett enda rum. Gar ni pa lokal – ta bara med en telefon i siillskapet, sa kan ni fortfarande bestalla en Uber och ta en bild pa middagen.

Forelasaren och forfattaren Simon Sinek blev tidigare i ar intervjuad av en amerikansk talkshow om digitalt beroende. Klippet blev snabbt en viral o succe med 50 miljoner visningar. Ahorarna fick veta att hormonet dopamin, stjarnspelaren i hjarnans he ld nings system, utsands nar vi anvander sociala medier. Snabb uppmuntran triggar oss att vilja ha mer, nagot som forklarar varfor vi mar sa bra av att fa sms. Det ar ocksa darfor vi raknar likes. Kanner du igen kanslan? Alkohol och rokning ger ifran sig precis samma tillfalliga hormonrus. Med andra ord: det ar hogst be- roendeframkallande. Sinek ger fler klassiska exempel av bundenhet som de fiesta av oss gjort sig skyldiga till. Ett ar att ha sin telefon bredvid sig pa moten eller middagar. Har finns inga stilpoang huruvida skarmen ar vand uppat eller nedat, det visar fortfarande pa samma beroende; du kan inte vara utan den. Problemet har blivit alltmer erkant och allt fler mobilfria utrymmen pa fik, barer och restauranger poppar upp. Kompisgang i USA har borjat med’’phone stack”, dar alia lagger sina mobiltelefoner i en hog och den som forst kollar sin far sta for kvallens nota.
Idag spenderarvi mer tid online an narvi sover, nagot vi enkelt kan se runt omkring oss. Pa vag till och fran jobbet sitter manniskor insjunkna i sina skarmar, som ersatts av datorskarmar under arbetstid och tv-skarmar under Netflixtid. Det ar vanligt att folk’gar in i skarmen” och blir utbranda av att vara konstant uppkopplade och tillgangliga i sina jobb.

By Erika

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *